Mediastyrt samhälle, ska det gömmas i skuggan?

so fooks, fake it ´til you make it.
ska det behöva bli vårat nya levesätt/motto?

Varför kan man älska detta
men inte detta?


jag förstår inte.
detta jävla komplex.. 
detta jävla krav på tjejer nu för tiden att man måste vara
den där pinnsmala bruden med stora bröst och snygg röv.
finns det någon kille där ute i världen som kan älska
en som "har mer att älska"?
någon som inte är den där smala fake tjejen med den
där plastiga kroppen?
jag börjar faktiskt tvivla..

och så irriterande, varenda "tidiga" sommar så ser man i 
varenda jävla tidining "gå ner dom där extra kilona, bli snygg till beach 09, såhär blir du av med..."
USCH för er säger jag bara, USCH!
Är det i en sån här värld ni vill att era barn/era barn barn ska växa upp i!?
jag undrar då jag..

visst, vilken tjej drömmer inte om den där fina slimmade kroppen, det
ska jag inte neka till. men sen så finns det de tjejer som accpeterar
hur de ser ut och lever i alla fall.
har ni tänkt på att pga dessa "krav" som ställs på dagens tjejer så finns
det de som faktiskt tar självmord, skär sig osv bara för att de vet
att de inte kan nå till det dom vill.

När vi väl är inne på detta med tidningar och det så vill jag också gå in på 
hur mediastyrt vårt samhälle är idag.
jag menar, har ni tänkt på hur barnen ser ut idag?
bland killarna så är det inte så himla allvarligt.
där är det mer senaste cykeln, mobilen eller märkesbyxorna.
men tjejerna, eller ska jag säga flickorna. usch, det är hemskt!
redan vid 9-10 års ålder och tidigare så finns det flickor som rakar benen,
sminkar sig, ska använda bh osv.
jag tycker det är så skrämmande så att jag blir ledsen..
men det som mest skrämmer mig är att det är ni vuxna som skapar
detta, ja det är det för lyssna här. jag har tänkt lite ;

median styr oss ungdommar och även barnen och man hör alltid
vuxna som säger "dagens ungdom".
vem är det som oftast gör reklamerna? jo, vuxna.
så, vem är det som skapar det de kallar "dagens ungdom"?
jo, vuxna!

så, nästa gång ni hör någon vuxen säga det så påminn dom om att
det är dom som skapar oss och till er vuxna , tänk er för nästa gång
ni säger det att det faktiskt är ni som skapar oss.

Kommentarer
Postat av: BellisPropellis@bdb

Riktigt bra skrivet!!!! Stämmer verkligen!!!!!

2009-07-30 @ 23:27:08
Postat av: Jeffe

Otroligt bra skrivet!

2009-07-31 @ 00:46:38
Postat av: Felicia

Vi sätter igång en kampanj om detta !! :O

2009-07-31 @ 06:22:51
URL: http://whentearsstops.devote.se/
Postat av: eve

Så rätt Mikaela, du är grym!!!

Skitbra på att få ord för dina åsikter. Jag håller med dig på alla punkter.

2009-08-01 @ 00:12:30
URL: http://evelinanystrom.blogg.se/
Postat av: Robban

Håller med i allt utom att det bara är prylar hos killar...

Utseendefixeringen är sjuk även där.

Visst, du ska inte ha stora bröst och liten välformad rumpa när du är 10 år och kille, men du ska ha tvättbräda och biceps, rätt frisyr och klädstil.

Har du inte råd med rätt märkeskläder som 10-årig kille så blir du nerd-stämplad, och så var det redan när jag var 10.

Jag vågar knappt fantisera om hur det är att växa upp idag...



Och JA, media förstör vårt samhälle...

2009-08-01 @ 14:22:55
URL: http://alkeworld.blogg.se/
Postat av: Anna

I Indien så är det faktiskt mer eftertraktat att väga mycket som kvinna och vara rund, så jag tror att en pinnsmal tjej skulle vara nobbad där. För i Indien anser man att det är hälsosamt att väga mycket.



Men skitsamma, man kan både må dåligt eller bra vare sig man är tjock eller smal, och jag hatar att vi ska hänga upp oss så jävla mycket på utseendet, att man ska tro att det är det som ska göra människan, för det är det inte!!



Visst är det så att det är media som infiltrerar så gott dom kan i alla ungas hjärnor om hur dom ska leva. Men det är även föräldrarna som inte tar sitt ansvar och håller sina barn borta från det, dom är helt enkelt för upptagna med sina egna liv och har glömt bort innerbörden i vad det är att vara en riktig förälder som välkomnar en människa till denna jord.



Yes, man kan skriva hur mycket som helst.

Men jag önskar att vi levde i en värld där alla tyckte att det var viktigast att man mådde bra och var glad och att man brydde sig om varandra på riktigt, vare sig hur bra eller dåligt man mår eller hur man ser ut.

2009-08-01 @ 18:38:41
URL: http://annanassan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0